Φουτουριστική μόδα made in Greece στις «Ιστορίες μόδας» της ΕΡΤ1 27.10.2018

Φουτουριστική μόδα made in Greece στις «Ιστορίες μόδας» της ΕΡΤ1 27.10.2018

ΝΕΑ  ΕΚΠΟΜΠΗ

 «ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΟΔΑΣ»

Παρθενώνας, μωσαϊκά και ελληνικά αγγεία. Καραβάκια, κύματα και κυκλαδίτικα ειδώλια. Γλυπτά που γίνονται μόδα, ελληνικό φως, δωρική λιτότητα και το γαλάζιο του Αιγαίου όλα σε ένα ντραπέ φόρεμα, ένα αρχαιοελληνικό σανδάλι, ένα πολύχρωμο μαντίλι για το λαιμό.

Κάπως έτσι ξεκινάει το παραμύθι της ελληνικής μόδας. Σαν ανάγκη για παραγωγή στάτους «Made in Greece» ως κοινωνικό αλλά και καταναλωτικό φαινόμενο. Χρώματα και υφές, διακοσμητικά στοιχεία και χειροποίητες λεπτομέρειες. Όλα σύμβολα αρχαιοελληνικού πολιτισμού, αλλά και σύγχρονου. Δημιουργίες που εμπνέονται ίσως από το ελληνικό χθες και προχωρούν με δυναμισμό  σε ένα παγκοσμιοποιημένο μέλλον.

Οι «Ιστορίες Μόδας» αφηγούνται ιστορίες από το παρελθόν, καταγράφουν το παρόν και  μιλούν για το αύριο της ελληνικής μόδας. Στήνουν μια πασαρέλα και καλούν επάνω σχεδιαστές, φωτογράφους, εκδότες, δημοσιογράφους, στιλίστες, μοντέλα, μακιγιέρ, κομμωτές, δημιουργούς κοσμημάτων και αξεσουάρ. Όλους εκείνους τους ανθρώπους της έμπνευσης και της δημιουργίας που έκαναν και κάνουν την καρδιά της ελληνικής μόδας να χτυπά δυνατά. Στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Πάντοτε όμως με εκρήξεις δημιουργικότητας, επιμονής, αγάπης και συχνά εμμονής για την Τέχνη τους.

Ναι, η μόδα μιλάει ελληνικά. Και έχει πολλά να πει και να δείξει. Οι «Ιστορίες Μόδας» μπήκαν στα ατελιέ, άγγιξαν υφάσματα, άκουσαν τις ραπτομηχανές να δουλεύουν, παρακολούθησαν πρόβες, φωτογραφήσεις και επιδείξεις. Άκουσαν τα όνειρα αλλά και τα παράπονα των δημιουργών. Μίλησαν με ανθρώπους που ξεχωρίζουν για το στιλ τους, με ανθρώπους που έχουν αφιερωθεί στην ιστορία της ελληνικής μόδας, ακολούθησαν τάσεις, ανέλυσαν φόρμες, χρώματα και μοτίβα.

Κάθε μία από τις 12 εκπομπές είναι αφιερωμένη σε μία τάση της μόδας, σε ένα στιλ. Και μέσα από πολύχρωμες εικόνες, ασπρόμαυρο αρχειακό υλικό, υπέροχα ρούχα και την αφήγηση του Γιώργου Κοτανίδη, οι πρωταγωνιστές της κάθε εκπομπής δίνουν το στίγμα τους.

Ενδεικτικά, στις «Ιστορίες Μόδας» εμφανίζονται μεταξύ άλλων οι: Γιάννης Τσεκλένης, Έλενα Κουντουρά, Λουκία, Βασίλης Ζούλιας, Γιώργος Ελευθεριάδης, Ορσαλία Παρθένη, Ντίμης Κρίτσας, Κωνσταντίνος Τζούμας, Τάσος Βρεττός, Άρης Τερζόπουλος, Έλις Κις, Κώστας Κουτάγιαρ, Τάμτα, Λάκης Γαβαλάς, Ιωάννα Λαλαούνη, Βαγγέλης Κύρης, Νικόλας Γεωργίου, Γιάννης Σεργάκης, Mi-Ro, Ιωάννα Παπαντωνίου, Λάσκαρης Βαλαβάνης, Μάκης Τσέλιος, Δάφνη Βαλέντε, Χάρης & Άγγελος, Αχιλλέας Χαρίτος.

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Άννα Παπανικόλα.

Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Πανονίδης.

Αρχισυνταξία: Σάντυ Τσαντάκη.

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Μαρία Παμπουκίδη.

Διεύθυνση φωτογραφίας: Ευθύμης Θεοδόσης.

Επιμέλεια ήχου: Απόστολος Ντασκαγιάννης.

Αφήγηση: Γιώργος Κοτανίδης.

Μοντάζ: Δημήτρης Τσιώκος.

Οργάνωση παραγωγής: Βασίλης Κοτρωνάρος.

Παραγωγή: Foss On Air.

Ημερομηνία μετάδοσης: Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018, στις 17:00
«Φουτουριστική»

Τι κάνει η ελληνική μόδα όταν δεν νοσταλγεί το παρελθόν της; Ονειρεύεται το μέλλον της. Μπορεί να μην είχαμε ποτέ στα αλήθεια Paco Rabanne ή Andre Courreges, ούτε Τζέιν Φόντα στο ρόλο της Μπαρμπαρέλα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι εγχώριοι σχεδιαστές, τα μοντέλα, οι κομμωτές, οι δημιουργοί προτύπων για το τώρα και το μετά, έκρυβαν ή καταπίεζαν τις ανησυχίες τους.

Με την ελληνική μόδα να αφομοιώνει τάσεις συχνά με χρονοκαθυστέρηση, τουλάχιστον σε προηγούμενες δεκαετίες, οι σύγχρονοι πρωταγωνιστές της πλέον, ενημερώνονται και δημιουργούν τις δικές τους κολεξιόν σχεδόν ταυτόχρονα με τους συναδέλφους τους, για να σκηνοθετήσουν μικρές ιστορίες στα περιοδικά, σε επιδείξεις μόδας, στο Instagram, παίζοντας με λέξεις στα αγγλικά, προκειμένου να ακουστεί η φωνή τους ακόμη πιο δυνατά.

Ο Λάκης Γαβαλάς, σε μια εποχή που όλοι θέλουν να κάνουν κουτίρ, επιμένει πως έχει επενδύσει στο στιλ της καθημερινότητας αλλά και στην Ελλάδα. Αν και αντιπροσώπευε κάποια στιγμή περισσότερες από 90 εταιρείες, δεν μπήκε, όπως λέει, στον πειρασμό να αντιγράψει κανέναν. Σήμερα που έχουμε λιγότερα χρήματα, ο Λάκης Γαβαλάς πιστεύει πως έχουμε περισσότερο στιλ ως λαός. Όσο για το Ίντερνετ σαν μέσο επικοινωνίας; Δεν ζει για τα likes, δεν ακολουθεί κανέναν στο Instagram, προτιμά να δηλώνει διασκεδαστής του εαυτού του.

Δάφνη Βαλέντε, με σπουδές στο Central Saint Martins, σχεδιάζει ρούχα με κίνηση, για ένα ατέλειωτο καλοκαίρι, ελπίζει στην τεχνολογία των υλικών, ρούχα που ζεσταίνουν ή δροσίζουν το δέρμα, υφάσματα από καλαμπόκι ή μανιτάρια, τρισδιάστατες εκτυπώσεις, σε μια πασαρέλα που ζωντανεύει στα social media τις τάσεις κάθε νέας συλλογής.

Η Τάμτα, σαν μούσα και αουτσάιντερ της μόδας μαζί, περιγράφει την πρώτη ιστορία μόδας που θυμάται. Περιοδικά «Burda», ξεχωριστά πατρόν, η μαμά που ντύνει την κούκλα της. Πώς φαντάζεται η Τάμτα το μέλλον της μόδας; Aρκεί, όπως λέει, να εμπνευστεί από τις εκκεντρικές εμφανίσεις του σήμερα, τη Lady Gaga, τον David Bowie, τον Εlton John…

Η Αντιγόνη Δέλιου, μοντέλο και ιδιοκτήτρια πρακτορείου μοντέλων, ήρθε από το μέλλον για να φωτίσει το παρελθόν και το παρόν, με δυναμισμό και ρεαλισμό. Έχει ζήσει τη χρυσή εποχή της ελληνικής μόδας, και για τη φουτουριστική εκδοχή της, λέει πως θα πρέπει να ανασυγκροτηθούμε, να προσέξουμε την υπερβολή με το Instagram, να επενδύσουμε στην αμεσότητα της εικόνας, αλλά να μη χάσουμε την ουσία, τη δράση, το… doing.

Ο Βαγγέλης Χατζής, κομμωτής που έχει αναλάβει σόου υπερπαραγωγές στην Αθήνα, με παράλληλες επιδείξεις των πιο αναγνωρίσιμων και απαιτητικών σχεδιαστών μόδας, ζει στο σήμερα, τον συναρπάζει η εποχή μας που όλα γίνονται τόσο γρήγορα, αν και δεν του αρέσει η λέξη μόδα και το εφήμερο της έννοιας «μόδα». Προτιμά να μιλάει με πάθος για το στιλ και την εξέλιξή του, είναι συλλέκτης περιοδικών, λευκωμάτων, εικόνων, δεν θα τον βρείτε στο Facebook και το Instagram, πολύ απλά γιατί δεν τα χρησιμοποιεί. Δεν θέλησε ποτέ να κοινοποιήσει ποιους κουρεύει για να αποκτήσει μεγαλύτερη πελατεία. Κι αν έφτιαχνε ένα editorial για ένα περιοδικό και την ελληνική μόδα του μέλλοντος; Θα εμπνεόταν, όπως λέει, από την ταινία «Blade Runner».

Και οι Βlade Runners της ελληνικής μόδας; Ο Απόστολος Μητρόπουλος, σχεδιάζοντας ρούχα από το παρόν και το μέλλον, χωρίς σεζόν πλέον, επιμένει πως ο κόσμος αναζητεί σήμερα ρούχα καθημερινά, πιο άνετα, πιο φαρδιά, unisex, κόντρα στην αισθητική των Kardashians.

Ο Βρεττός Βρεττάκος, επενδύοντας στη λάμψη, στις αντανακλάσεις του καθρέφτη, δημιουργεί σύγχρονες πανοπλίες για απονομές βραβείων, το κόκκινο χαλί, το μουσείο και ονειρεύεται ένα μέλλον για την ελληνική μόδα με πτυχώσεις από δέρμα και μεταλλικά πλέγματα που δημιουργούν τρισδιάστατες στολές με άρωμα Ελλάδας.

Φουτουριστική μόδα made in Greece. Ελευθερία, εξουσία και δυναμισμός. Άραγε το digital print θα νικήσει τα περιοδικά; Η υπερβολή είναι αναμενόμενη. Ο κόσμος λέει πως η μόδα πρέπει διαρκώς να αλλάζει. Κι αν ορισμένοι είναι ενάντια στην αλλαγή για την αλλαγή; Ο Yves Saint Laurent είχε πει: «Σημασία έχει να μπορεί κανείς να εκσυγχρονίζει κάθε δημιουργία ανάλογα με τις ανάγκες των καιρών». Ή όπως έλεγε ο πρωτοπόρος Pierre Cardin που έφτιαξε την πρώτη στολή για το Διάστημα που περπάτησε στο δρόμο: «Αν θέλεις να είσαι σπουδαίος σχεδιαστής, δεν αρκούν τα όμορφα φορέματα. Πρέπει να προκαλείς το κοινό σου».

Ιστορίες Μόδας. Ιστορίες με Φως.