Αφιέρωμα του ERTFLIX International στον Μιχάλη Κακογιάννη
Το ERTFLIX International τιμά τον σπουδαίο Έλληνα σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη προβάλλοντας ταινίες από τη φιλμογραφία του, καθώς και το αφιέρωμα της εκπομπής του Αρχείου της ΕΡΤ «Μονόγραμμα».
Ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις εντός και εκτός Ελλάδας, ενώ έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες παγκόσμιου βεληνεκούς στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Από το 1950 έως το 2005 σκηνοθέτησε 15 ταινίες, 36 θεατρικά έργα και 7 όπερες στην Ελλάδα, στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη.
Στο αφιέρωμα του ERTFLIX International οι Έλληνες τηλεθεατές ανά τον κόσμο μπορούν να παρακολουθήσουν τις ταινίες «Τρωάδες» & «Ιφιγένεια» (διασκευές των αρχαίων ελληνικών τραγωδιών), την κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού του Α. Τσέχοφ «Βυσσινόκηπος», καθώς επίσης και την ταινία «Γλυκειά πατρίδα», η οποία απεικονίζει τα οδυνηρά γεγονότα της δικτατορίας της Χιλής μετά τη δολοφονία του προέδρου της, Σαλβαντόρ Αλιέντε.
Τρωάδες | Δράμα | 1971
Μετά την πτώση της Τροίας, οι αιχμάλωτες γυναίκες περιμένουν να επιβιβαστούν στα πλοία με προορισμό την Ελλάδα. Ανάμεσά τους, η βασίλισσα Εκάβη θρηνεί για τον χαμό της οικογένειας και της πόλης της, ενώ η χήρα του Έκτορα, η Ανδρομάχη, καλείται να μεγαλώσει τον γιός της, τον Αστυάνακτα, στην Ελλάδα, όπου σύρεται ως τρόπαιο του γιου του Αχιλλέα. Η μοίρα των ηττημένων συνθλίβει οριστικά τις δυο γυναίκες, όταν οι νικητές αποφασίζουν να σκοτώσουν τον μικρό Αστυάνακτα, τον μοναδικό απόγονο του ηρωικού Έκτορα. Και ενώ ο Μενέλαος συναντά την Ελένη, της οποίας η στάση έχει γίνει αφορμή για το ξεκίνημα του πολέμου, η μάντισσα Κασσάνδρα, προμηνύει τα δεινά που περιμένουν του Έλληνες στον δρόμο για την πατρίδα.
Ηθοποιοί: Κάθριν Χέπμπορν, Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, Ζενεβιέβ Μπυζόλντ, Ειρήνη Παπά, Μπράιαν Μπλεστ, Πάτρικ Μαγκί
Σενάριο- Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης
Ιφιγένεια | Δράμα| 1977
Χίλια ελληνικά πλοία βρίσκονται ακινητοποιημένα στην Αυλίδα, λόγω μιας παρατεταμένης νηνεμίας, που δεν τους επιτρέπει να σαλπάρουν για την Τροία. Ο μάντης Κάλχας χρησμοδοτεί ότι οι άνεμοι θα φυσήξουν μόνο εφόσον ο Αρχιστράτηγος θυσιάσει την κόρη του. Παγιδευμένος από τη φιλοδοξία του, ο Αγαμέμνονας αναγκάζεται να καλέσει την Ιφιγένεια από το Άργος με τη δικαιολογία ότι πρόκειται να την παντρέψει με «το πρώτο παλικάρι των Ελλήνων», τον Αχιλλέα. Μαζί της καταφθάνει και η μητέρα της Κλυταιμνήστρα, η οποία μαθαίνει την αλήθεια και προσπαθεί μάταια να μεταπείσει τον Αγαμέμνονα.
Ηθοποιοί: Ειρήνη Παπά, Κώστας Καζάκος, Κώστας Καρράς, Τατιάνα Παπαμόσχου, Πάνος Μιχαλόπουλος, Γιάννης Φέρτης, Αλέκα Κατσέλη, Μάνος Κατράκης, Νότης Περγιάλης, Τάκης Εμμανουήλ
Σενάριο- Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης
Βυσσινόκηπος | Δράμα | 1999
Παρίσι, 1900. Η Άνια, η δεκαεξάχρονη κόρη της Ρωσίδας αριστοκράτισσας Λιούμποφ Ρανέφσκι, φθάνει στη γαλλική πρωτεύουσα για να συνοδεύσει την εύθραυστη και σαγηνευτική μητέρα της πίσω στη Ρωσία. Πέντε χρόνια πριν, έχοντας χάσει τον μικρό της γιο από πνιγμό, η Λιούμποφ φεύγει από το πατρικό της κτήμα (με τον πασίγνωστο Βυσσινόκηπο), για να ακολουθήσει το εραστή της στη Γαλλία. Εκείνος σπαταλά τις οικονομίες της και την εγκαταλείπει. Επιστρέφοντας στη Ρωσία, μητέρα και κόρη, βρίσκουν τον Βυσσινόκηπο να ανθίζει, σε αντίθεση με τα κατεστραμμένα οικονομικά τους.
Παίζουν: Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Άλαν Μπέιτς, Κάτριν Κάρλιτζ, Τούσκα Μπέργκεν, Τζέραλντ Μπάτλερ, Φράνσις ντε λα Τουρ, Όουεν Τιλ, Μάικλ Γκαφ, Άντριου Χάουαρντ
Σενάριο- Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης
Γλυκειά Πατρίδα | Δράμα | 1987
Η ταινία απεικονίζει τα οδυνηρά γεγονότα της δικτατορίας της Χιλής, μετά τη δολοφονία του προέδρου της, Σαλβαντόρ Αλιέντε, και την κατάληψη της εξουσίας από τον στρατηγό Πινοσέτ. Η δράση επικεντρώνεται σε δύο οικογένειες που παγιδεύονται από τους στρατιωτικούς.
Ηθοποιοί: Τζέιν Αλεξάντερ, Φράνκο Νερό, Κάρολ Λορ, Ράντι Κουέηντ, Τζοάννα Πέττετ, Τζον Κόλλουμ, Ειρήνη Παπά, Κάτια Δανδουλάκη, Ζαν-Πιερ Ομόντ, Πιερ Βανέκ
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης
Μονόγραμμα, Μιχάλης Κακογιάννης «Α & Β Μέρος» Αρχείο ΕΡΤ
Στον κινηματογραφικό δημιουργό με την πιο απόλυτη έννοια του όρου, τον άνθρωπο που ανανέωσε τη θεματική και ζωογόνησε την κινηματογραφική γραφή με γνώση, όραμα και ασφαλώς σπάνιο ταλέντο, τον Μιχάλη Κακογιάννη, είναι αφιερωμένο το «Μονόγραμμα».
Παγκόσμια αναγνωρισμένο και διαχρονικό το έργο του δεν περιορίστηκε μόνο στον κινηματογράφο, αλλά και σε σκηνοθεσίες θεατρικών έργων καθώς και σε όπερες.
Το «Κυριακάτικο ξύπνημα», η πολυβραβευμένη «Στέλλα», στη συνέχεια «Το κορίτσι με τα μαύρα», «Το τελευταίο ψέμα», η «Ηλέκτρα» που έγινε δεκτή ως η σημαντικότερη και καλύτερη μεταφορά αρχαίας τραγωδίας στην οθόνη, ο «Ζορμπάς» μια ταινία-θρύλος που γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία, συνάμα και καλλιτεχνική καταξίωση, με κορύφωση την υποψηφιότητά της για 7 Όσκαρ, από τα οποία εν τέλει κέρδισε τα 3.
Ένα πορτρέτο του Μιχάλη Κακογιάννη, ένα ακόμη σπάνιο ντοκουμέντο του «Μονογράμματος».
Λίγα λόγια για τον Μιχάλη Κακογιάννη
O Μιχάλης Κακογιάννης, γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου, στις 11 Ιουνίου του 1921, και σπούδασε Νομική, Δραματικές Τέχνες και σκηνοθεσία στο Λονδίνο. Το 1947, ξεκίνησε την καριέρα του στο Θέατρο της Αγγλίας ως ηθοποιός, γρήγορα όμως τον κέρδισε η σκηνοθεσία και το 1953 ήρθε στην Ελλάδα. Το 1954, με την κινηματογραφική ταινία «Κυριακάτικο Ξύπνημα», ο Μιχάλης Κακογιάννης έκανε την αρχή της διεθνούς σκηνοθετικής του καριέρας. Η «Στέλλα», «Το κορίτσι με τα μαύρα», «Το τελευταίο ψέμα» η τριλογία του: «Ηλέκτρα», «Τρωάδες» και «Ιφιγένεια» και ο «Ζορμπάς» είναι μερικές μόνο από τις ταινίες του που διαγωνίστηκαν και προβλήθηκαν στα εγκυρότερα φεστιβάλ παγκοσμίως και απέσπασαν πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Στις ταινίες του συνεργάστηκε με μεγάλους Έλληνες ηθοποιούς, αλλά και με γνωστούς και καταξιωμένους ηθοποιούς της Αμερικής και της Ευρώπης. Για την προσφορά και το έργο του, ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό. Από το 1950 έως το 2005 σκηνοθέτησε 15 ταινίες, 36 θεατρικά έργα και 7 όπερες στην Ελλάδα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
«Eγώ κρατάω τα μάτια μου ανοιχτά κι εμπνέομαι είτε από έργα κλασικά που είναι σύντροφοι της ζωής μου ή από γεγονότα ζωντανά της επικαιρότητας. Δεν υπάρχει μία ενιαία γραφή [στο έργο μου], διότι εγώ προσπαθώ να μη σερβίρω τα έντερά μου στον κόσμο. Υπάρχουν σκηνοθέτες που έχουν μια μυωπική αντίληψη του κόσμου κι αυτήν σερβίρουν κατ’ επανάληψη. Κάθε φορά που κάνω ταινία έχω ερέθισμα. Δεν κάνω ταινίες για να τις προσθέσω στο βιογραφικό μου. Αυτό νομίζω ότι βγαίνει σαφώς από την αρχή της καριέρας μου. Με τη ‘‘Στέλλα’’ βγαίνει ο φεμινισμός και ‘’Το κορίτσι με τα μαύρα’’ δείχνει την καταπίεση στην επαρχία, οι ‘‘τραγωδίες” πάλι είναι πάντα σύγχρονες. Όλες οι ταινίες που σκηνοθέτησα είχαν και έχουν αντίκρισμα στην πραγματικότητα. Σέβομαι τρομερά τους μεγάλους συγγραφείς, είναι τιμή μου να δουλεύω πάνω στο έργο τους, άλλωστε έχω ασχοληθεί, μελετήσει και σκηνοθετήσει αρκετές φορές, Ευριπίδη και Σαίξπηρ».
Μιχάλης Κακογιάννης
(Πηγή πληροφοριών: www.mcf.gr)
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα:
https://www.ert.gr/international/ertflix-gr/
Tribute by ERTFLIX International to Michael Cacoyannis
ERTFLIX International honors the renowned Greek director Michael Cacoyannis by showcasing films from his filmography, along with a special feature from the ERT archive program “Monogram.”
Michael Cacoyannis received significant recognition both in Greece and abroad, collaborating with globally acclaimed artists in theater and cinema. Between 1950 and 2005, he directed 15 films, 36 theatrical plays, and 7 operas in Greece, the USA, and Europe. In this ERTFLIX International tribute, viewers worldwide can watch the films “The Trojan Women” and “Ifigenia” (adaptations of ancient Greek tragedies), the cinematic adaptation of Anton Chekhov’s play “The Cherry Orchard,” as well as the movie “Sweet Country,” which depicts the painful events of the Chilean dictatorship following the assassination of its president, Salvador Allende.
The Trojan Women | Drama | 1971
After the fall of Troy, the captive women await their departure to Greece. Among them, Queen Hecuba mourns the loss of her family and city, while Hector’s widow, Andromache, is forced to raise her son Astyanax in Greece, where they are taken as trophies by Achilles’ son. The fate of the defeated crushes the two women when the victors decide to kill young Astyanax, the only surviving descendant of the heroic Hector. Meanwhile, Menelaus encounters Helen, whose actions sparked the war, and the seer Cassandra foretells the suffering that awaits the Greeks on their journey home.
Cast: Katharine Hepburn, Vanessa Redgrave, Geneviève Bujold, Irene Papas, Brian Blessed, Patrick Magee
Screenplay-Director: Michael Cacoyannis
Ifigenia | Drama | 1977
A thousand Greek ships are stranded in Aulis due to a prolonged calm that prevents them from sailing to Troy. The seer Calchas prophesies that the winds will blow only if the commander-in-chief sacrifices his daughter. Trapped by his ambition, Agamemnon is forced to summon Iphigenia from Argos under the pretext of marrying her to the “first hero of the Greeks,” Achilles. Her mother, Clytemnestra, accompanies her and learns the truth, trying in vain to dissuade Agamemnon.
Cast: Irene Papas, Kostas Kazakos, Kostas Karras, Tatiana Papamoschou, Panos Mihalopoulos, Giannis Fertis, Aleka Katseli, Manos Katrakis, Notis Pergialis, Takis Emmanuel
Screenplay-Director: Michael Cacoyannis
The Cherry Orchard | Drama | 1999
Paris, 1900. Anya, the sixteen-year-old daughter of Russian aristocrat Lyubov Ranevskaya, arrives in the French capital to escort her fragile and enchanting mother back to Russia. Five years earlier, after losing her young son to drowning, Lyubov left her family estate (with its famous Cherry Orchard) to follow her lover to France. He squandered her savings and abandoned her. Returning to Russia, mother and daughter find the Cherry Orchard in bloom, contrasting with their ruined finances.
Cast: Charlotte Rampling, Alan Bates, Katrin Cartlidge, Tushka Bergen, Gerard Butler, Frances de la Tour, Owen Teale, Michael Gough, Andrew Howard
Screenplay-Director: Michael Cacoyannis
Sweet Country | Drama | 1987
The film depicts the painful events of the Chilean dictatorship after the assassination of its president, Salvador Allende, and the rise to power of General Pinochet. The story focuses on two families trapped by the military.
Cast: Jane Alexander, Franco Nero, Carole Laure, Randy Quaid, Joanna Pettet, John Cullum, Irene Papas, Katia Dandoulaki, Jean-Pierre Aumont, Pierre Vaneck
Screenplay-Director: Michael Cacoyannis
Monogram, Michael Cacoyannis “Part A & B” ERT Archive
The program “Monogram” is dedicated to the filmmaker in the truest sense of the word, the man who revitalized thematic content and cinematic expression with knowledge, vision, and rare talent—Michael Cacoyannis. His globally recognized and timeless work extends beyond cinema to include theater and opera direction. His films, such as “Sunday Awakening,” the multi-awarded “Stella,” “The Girl in Black,” “The Last Lie,” “Electra,” “The Trojan Women,” “Iphigenia,” and “Zorba the Greek”—a legendary film that achieved immense commercial success and artistic acclaim, culminating in 7 Oscar nominations, 3 of which it won—have all left a lasting mark.
A Brief Biography of Michael Cacoyannis
Michael Cacoyannis was born in Limassol, Cyprus, on June 11, 1921, and studied Law, Dramatic Arts, and directing in London. He began his career in 1947 as an actor in England’s Theater, but quickly turned to directing, arriving in Greece in 1953. With the 1954 film “Sunday Awakening,” Michael Cacoyannis launched his international directing career. His films such as “Stella,” “The Girl in Black,” “The Last Lie,” and the trilogy “Electra,” “The Trojan Women,” and “Iphigenia,” along with “Zorba the Greek,” competed in major global festivals and received numerous awards and honors. He collaborated with prominent Greek actors, as well as renowned American and European actors. For his contributions and work, Michael Cacoyannis has been honored with many distinctions in Greece, Cyprus, and abroad. Between 1950 and 2005, he directed 15 films, 36 plays, and 7 operas in Greece, the USA, and Europe.
“I keep my eyes open and get inspired either by classic works that are my life’s companions or by current affairs. I don’t have a single way of writing, because I’m trying not to dish my guts to people. There are directors that have a nearsighted perception of the world and this is what they show on repeat. Each time I make a movie it’s because I’m triggered by something. I don’t make movies just to add them on my curriculum. I think that this is obvious from the beginning of my career. In Stella you can see feminism, the Girl in Black shows the oppression in the countryside, and the ‘tragedies’ are always relevant. All the movies I’ve directed were and still are related to reality. And of course, since I have immense respect for the great writers, it’s an honour to work on them. I’ve worked on Euripides and often on Shakespeare, since I stage their plays.”
Michael Cacoyannis
(Source: www.mcf.gr )
For more information, please visit