Τα άλμπουμ «Greece Goes Modern» και «O Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» στην...

Τα άλμπουμ «Greece Goes Modern» και «O Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» στην εκπομπή «Κριτικός Λόγος» | 23 & 24.06.2022

ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Τα άλμπουμ «Greece Goes Modern» και
«Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda»
στην εκπομπή «Κριτικός Λόγος»
Με τον Θάνο Μαντζάνα
 Ημερομηνίες μετάδοσης: Πέμπτη 23 & Παρασκευή 24 Ιουνίου 2022, στις 18:00

Δύο ιστορικούς δίσκους του Μίμη Πλέσσα, με τίτλο «Greece Goes Modern» και «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda», παρουσιάζει και αναλύει ο κριτικός μουσικής Θάνος Μαντζάνας σε δύο εκπομπές του Τρίτου Προγράμματος, που θα μεταδοθούν την Πέμπτη 23 και την Παρασκευή 24 Ιουνίου 2022, στις 18:00.  

Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’60, ο Μίμης Πλέσσας κυκλοφόρησε δύο πρωτότυπα άλμπουμ, τα οποία όμως παρέμειναν σχεδόν άγνωστα στο κοινό, αν και στις αυθεντικές εκδόσεις τους έγιναν περιζήτητα στη διεθνή αγορά των συλλεκτών. Με την ευκαιρία της νέας, περιορισμένης επανακυκλοφορίας ενός εξ αυτών, ο κριτικός μουσικής Θάνος Μαντζάνας τα παρουσιάζει και τα αναλύει εξολοκλήρου για πρώτη φορά στο ελληνικό ραδιόφωνο.

Στην πρώτη εκπομπή, που θα μεταδοθεί την Πέμπτη 23 Ιουνίου, στις 18:00, θα παρουσιαστεί το άλμπουμ «Greece Goes Modern» του 1967, που ήδη επανακυκλοφορεί. Ο δίσκος αυτός περιλαμβάνει δέκα τραγούδια/οργανικά θέματα της παραδοσιακής μουσικής μας που αντιστοιχούν σε ισάριθμους γνωστούς ελληνικούς χορούς, τα οποία ο Μίμης Πλέσσας, μέσω της jazz τεχνοτροπίας, τα βοήθησε να γίνουν πιο προσιτά, άρα και γνωστά, στο νεανικό κοινό της εποχής του. Την ίδια στιγμή –χωρίς ίσως να το έχει φανταστεί ο ίδιος ο συνθέτης– η εργασία αυτή αποτέλεσε το προοίμιο της ελληνικής εκδοχής της λεγόμενης Balkan jazz, την οποία θα καλλιεργούσαν αργότερα από πλευράς λόγιων συνθετών ο Κυριάκος Σφέτσας, αλλά και αρκετοί σύγχρονοι μουσικοί της jazz.

Στη δεύτερη εκπομπή, που θα μεταδοθεί την Παρασκευή 24 Ιουνίου, στις 18:00, παρουσιάζεται ο δίσκος του 1965 «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda».

Με αφορμή και πηγή έμπνευσης το Philicorda, ένα ηλεκτρικό όργανο (ή «αρμόνιο» όπως τα έλεγαν τότε στην Ελλάδα) ο σπουδαίος συνθέτης αλλά και βιρτουόζος πιανίστας Μίμης Πλέσσας παρουσίασε οργανικές εκτελέσεις δώδεκα γνωστών και πολύ σημαντικών τραγουδιών της εποχής, από τους συνθέτες Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι, Κώστα Γιαννίδη, Κώστα Κλάββα, Κώστα Καπνίση, αλλά και επτά δικά του τραγούδια, με jazz τεχνοτροπία και ενορχηστρώσεις, αλλά και με όλη σχεδόν την γκάμα των νέων ρυθμών της εποχής, που έρχονταν τότε από το εξωτερικό. Τα έργα αυτά απέδωσε ένα εκλεκτό πολυμελές μουσικό σύνολο, έχοντας βέβαια στο επίκεντρο της ερμηνείας το παίξιμο του συνθέτη στο Philicorda.

Οι δύο ξεχωριστοί αυτοί δίσκοι «Greece Goes Modern» και «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda» αποδεικνύουν ότι ο Μίμης Πλέσσας, εκτός από εξαίρετος δημιουργός τραγουδιών και οργανικών έργων, υπήρξε και ένας ανανεωτής της ελληνικής μουσικής, ο οποίος τόλμησε να κυκλοφορήσει μερικές πολύ καινοτόμες εργασίες για την εποχή του. Ακόμα και αν πέρασαν απαρατήρητες τότε, το σημερινό κοινό πλέον μπορεί και αξίζει να τις ανακαλύψει.