Νέος κύκλος ραδιοφωνικών συναυλιών
των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ
στο Τρίτο Πρόγραμμα
«Με ένδυμα περιπάτου»
Ημερομηνία μετάδοσης: Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022, στις 11:00
Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Μιχάλη Οικονόμου, στην πρώτη της συναυλία για το νέο έτος, την Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022 στις 11:00, ερμηνεύει ορχηστρικά αριστουργήματα, εύστροφες μελωδίες από όπερες και νοσταλγικά βαλς προσκαλώντας μας σε έναν μουσικό περίπατο που διατρέχει την ιστορία και τα μουσικά ιδιώματα στην εκπομπή «Όλα τα πρωινά του Τρίτου-Και τώρα ξεκινάει η περιπέτεια της μελωδίας» με παραγωγό τον Γιώργο Κωνσταντίνου, σε απευθείας μετάδοση από το Studio C της Ε.ΡΑ.
Το πρόγραμμα της συναυλίας:
Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Εισαγωγή Κοριολανός, έργο 62.
O Μπετόβεν έγραψε την ουβερτούρα αυτή το 1807, η οποία είναι εμπνευσμένη από την ιστορία του γνωστού Ρωμαίου στρατηγού, Γάϊου Μάρκου, και εκφράζει τη δραματική εσωτερική πάλη του ήρωα μεταξύ του πόθου του για εκδίκηση προς τη Ρώμη που τον εξόρισε και της αγάπης για την μητέρα του, η οποία αγάπη τελικά θριαμβεύει.
Ο συνθέτης μετέφερε με τη μουσική του όλη τη δραματικότητα της ιστορίας και την εσωτερική σύγκρουση του ήρωα, χτίζοντας πάνω στη φόρμα της σονάτας με υλικό από δύο αλληλοσυγκρουόμενα θέματα. Το πρώτο με την εντυπωσιακή συγχορδία του εκφράζει την υπερηφάνεια και τη δύναμη του ήρωα, ενώ το δεύτερο είναι ένα τρυφερό και μελωδικό κομμάτι που περιγράφει την αγάπη για τη μητέρα.
Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960): Πρελούδιο και Θάνατος της Διδούς.
Από την τρίπρακτη όπερα «Διδώ και Αινείας» του Χένρι Πέρσελ, ο Δημήτρης Μητρόπουλος συνδέει στην σπάνια ορχηστρική μεταγραφή του για ορχήστρα εγχόρδων, το πρελούδιο της πρώτης πράξης (εισαγωγή της όπερας) με το recitativo και την άρια της Διδούς από την τελευταία σκηνή της όπερας. Η παρουσίαση έγινε για πρώτη φορά στις 12 Μαρτίου 1933 στο Παρίσι, με τον Δημήτρη Παπαδόπουλο να διευθύνει την Συμφωνική Ορχήστρα της γαλλικής πρωτεύουσας, ενώ υπήρξαν και μεταγενέστερες ερμηνείες της– πάντοτε με τον Μητρόπουλο στο πόντιουμ – στην Βοστώνη (1937) καθώς και στην Νέα Υόρκη (1938 και 1942).
Κλωντ Ντεμπυσσύ (1862-1918): Πρελούδιο στο Απομεσήμερο ενός Φαύνου.
Η σύνθεση αυτή του Ντεμπυσσύ είναι εμπνευσμένη από το ομότιτλο ποίημα του Γάλλου συμβολιστή Στεφάν Μαλαρμέ. Πρόκειται για ένα από τα μουσικά αριστουργήματα, που προανήγγειλαν τη μουσική του 20ου αιώνα και την ατονικότητα, καθώς στο συγκεκριμένο έργο η τονικότητα φθάνει στα απώτατα όριά της. Είναι μια μελωδία που αποκρυπτογραφεί τις επιθυμίες και τα όνειρα ενός Φαύνου – πλάσμα των δασών της ρωμαϊκής μυθολογίας με χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στον Πάνα- κατά την απογευματινή ραστώνη. Κουρασμένος από το κυνηγητό των Νυμφών και Ναϊάδων, ο Φαύνος βυθίζεται σ’ ένα μεθυστικό ύπνο, γεμάτο όνειρα, τα οποία στο τέλος βγαίνουν αληθινά.
Πιέτρο Μασκάνι (1863- 1945): Intermezzo από την όπερα Cavalleria rusticana.
Οι συνθέτες της όπερας έγραψαν μερικές φορές οργανικά intermezzi ως συνδετικά κομμάτια μεταξύ των πράξεων της όπερας. Το πιο διάσημο αυτού του τύπου είναι πιθανώς το intermezzo από την όπερα Cavalleria Rusticana του Ιταλού συνθέτη Πιέτρο Μασκάνι, μία από τις πιο όμορφες μελωδίες που έχουν γραφτεί ποτέ. Έχει χρησιμοποιηθεί στο τέλος της ταινίας «Νονός Νο3» του Φράνσις Φορντ Κόπολα και στους τίτλους έναρξης της ταινίας «Οργισμένο Είδωλο» του Μάρτιν Σκορτσέζε.
Γιόχαν Στράους, ο νεότερος (1825-1899): Αυτοκρατορικό Βαλς, έργο 437.
Ο Γιόχαν Στράους ο νεότερος, υπήρξε ο πιο φημισμένος συνθέτης ελαφράς μουσικής και αποκλήθηκε δίκαια ο «Βασιλιάς του Βαλς». Το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε το 1888 για τον εορτασμό των σαράντα χρόνων της ηγεμονίας του Αυστριακού Αυτοκράτορα Φραντς Γιόζεφ. Αποτελείται από τέσσερα βαλς με μια Εισαγωγή στην αρχή και μια coda στο τέλος. Γραμμένο σε μια από τις καλύτερες στιγμές το συνθέτη, είναι ένα από τα ωραιότερα δείγματα της τέχνης του και γενικά της βιεννέζικης σχολής του βαλς.
Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840- 1893): Το βαλς των Λουλουδιών.
Από το μπαλέτο “Καρυοθραύστης” που παρουσίασε ο συνθέτης το Δεκέμβριο του 1892 στο θέατρο Μαριίνσκι στην Πετρούπολη, το Βαλς των λουλουδιών είναι ένα ρυθμικό, ρομαντικό και εκφραστικό βαλς. Ίσως το πιο εμπνευσμένο από όλα τα βαλς του Τσαϊκόφσκι, ο οποίος – αγαπώντας ιδιαίτερα τον χορό αυτό – τον χρησιμοποίησε αρκετές φορές σε συνθέσεις του.
Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022 στις 11:00 στο Τρίτο Πρόγραμμα 90,9 και 95,6 FM
https://webradio.ert.gr/trito/
«Όλα τα πρωινά του Τρίτου-Και τώρα ξεκινάει η περιπέτεια της Μελωδίας» Παρουσίαση: Γιώργος Κωνσταντίνου.
Ηχοληψία για τα Μουσικά Σύνολα: Μιχάλης Συγλέτος, Διονύσης Λυμπέρης
Ηχοληψία για το Τρίτο Πρόγραμμα: Σπύρος Ηλιάδης
Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα
Μουσική διεύθυνση – Μιχάλης Οικονόμου
Επόμενες ραδιοφωνικές συναυλίες των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ στο Τρίτο Πρόγραμμα:
28/1/22 Χορωδία της ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση Νίκος Βασιλείου
29/1/22 Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση Νίκος Χριστοδούλου
4/2/22 Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση Ιωακείμ Μπαλτσαβιάς
9/2/22 Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση Γιώργος Αραβίδης
25/2/22 Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.
Μουσική διεύθυνση Πέτρος Στυλιανού