ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «Μπάρτοκ Κάσκεν Μπετόβεν» από τον Thomas Zehetmair και τη Royal...

ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «Μπάρτοκ Κάσκεν Μπετόβεν» από τον Thomas Zehetmair και τη Royal Northern Sinfonia στην εκπομπή «Κριτικός λόγος» | 07-08 & 14-15.2023

ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

«Μπάρτοκ Κάσκεν Μπετόβεν»
από τον Thomas Zehetmair και τη Royal Northern Sinfonia
στην εκπομπή «Κριτικός λόγος»

Με τον Θάνο Μαντζάνα

Ημερομηνίες μετάδοσης: Πέμπτη 7 & Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου
Πέμπτη 14 & Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023,
 στις 18:00

Το άλμπουμ «Bartok Casken Beethoven», στο οποίο ο καταξιωμένος μαέστρος, αλλά και σολίστ του βιολιού Thomas Zehetmair διευθύνει τη Royal Northern Sinfonia με τη σύμπραξη της βιρτουόζου της βιόλας Ruth Killius, παρουσιάζει και αναλύει ο Θάνος Μαντζάνας στην εκπομπή «Κριτικός λόγος», που μεταδίδεται από το Τρίτο Πρόγραμμα την Πέμπτη 7 και την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023, στις 18:00, καθώς και την Πέμπτη 14 και την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023, την ίδια ώρα.

Ο 63χρονος Αυστριακός Thomas Zehetmair διέπρεπε ως σολίστ του βιολιού και έχοντας σχηματίσει το δικό του κουαρτέτο εγχόρδων, όταν αποφάσισε να ασχοληθεί και με τη μουσική διεύθυνση. Η διαδρομή του ως μαέστρου, όχι μόνο κλασικού ρεπερτορίου αλλά και σύγχρονων έργων, είναι εξίσου λαμπρή ώσπου τον έφερε κάποια στιγμή να έχει την μουσική και καλλιτεχνική διεύθυνση της βρετανικής Royal Northern Sinfonia. Η σολίστ της βιόλας Ruth Killius είναι στενή συνεργάτιδά του και μέλος του κουαρτέτου του, ενώ έχουν συμπράξει ως δίδυμο, τόσο σε συναυλίες όσο και σε ηχογραφήσεις.

Ο Thomas Zehetmair περάτωσε τη συνεργασία του με τη Royal Northern Sinfonia με την ηχογράφηση ενός δίσκου που ο ίδιος αποκαλεί «μια σύνοψη και μια αναχώρηση». Η ηχογράφηση έγινε το 2014, αλλά κυκλοφόρησε στις αρχές της χρονιάς. Για τον δίσκο αυτό ο μαέστρος επέλεξε τρία έργα ισάριθμων, πολύ διαφορετικών μεταξύ τους, δημιουργών που τα επώνυμα τους σχηματίζουν τον τίτλο του άλμπουμ, δηλαδή «Bartok Casken Beethoven».

Το That Subtle Knot του Βρετανού John Casken είναι ένα διπλό κοντσέρτο για βιολί, βιόλα και ορχήστρα που γράφτηκε το 2012-13 για τον Zehetmair, τη Ruth Killius και τη Royal Northern Sinfonia.

Ο μεγάλος και τόσο νεωτεριστής Ούγγρος συνθέτης Bela Bartok έγραψε το κοντσέρτο για Βιόλα και Ορχήστρα το 1945 στη Νέα Υόρκη κι ενώ υπέφερε από πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας. Αυτό διακρίνεται στο έργο στο οποίο εναλλάσσονται τα ευφορικά μέρη με εκείνα όπου είναι ανάγλυφη η σωματική και ψυχική οδύνη.

Ο Thomas Zehetmair επέλεξε να αποχαιρετήσει τη Royal Northern Sinfonia με ένα εμβληματικό έργο ενός κορυφαίου αλλά κολοσσιαίου συνθέτη. Πρόκειται φυσικά για τον Ludwig Van Beethoven και μία από τις συμφωνίες του, συγκεκριμένα την «Πέμπτη Συμφωνία σε Ντο ελάσσονα» ή «Συμφωνία της Μοίρας» που έχει αποκληθεί «ένας παιάνας στη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης».

Στην τελευταία εκπομπή θα παρουσιαστεί ένας άλλος δίσκος που αναδεικνύει τη δεύτερη και εξίσου σημαντική πλευρά του Thomas Zehetmair, αυτή του σολίστ του βιολιού. Πρόκειται συγκεκριμένα για το «Manto and Madrigals» του 2011, ντούο του Thomas Zehetmair και της Ruth Killius, με σύγχρονα έργα για βιολί και βιόλα, ανάμεσα τους και του ημέτερου Νίκου Σκαλκώτα και του σπουδαίου Ελβετού συνθέτη Heinz Holliger.

Αν το «Bartok Casken Beethoven» δείχνει ότι ο Thomas Zehetmair είναι ένας εξαίρετος μαέστρος στο «Manto And Madrigals» φαίνεται ότι είναι και ένας κορυφαίος σολίστ του βιολιού, δίπλα βέβαια στην ισάξια και όχι απλά αντάξιά του Ruth Killius.

Thomas Zehetmair
Thomas Zehetmair