ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το άλμπουμ «Chopin’s Works» της Μαρίας Λήδας Καραπάνου
στην εκπομπή «Κριτικός Λόγος»
Με τον Θάνο Μαντζάνα
Ημερομηνίες μετάδοσης: Πέμπτη 4 & Παρασκευή 5 Αυγούστου 2022, στις 18:00
Μια ξεχωριστή δισκογραφική εργασία, το άλμπουμ «Chopin’s Works» της Μαρίας Λήδας Καραπάνου παρουσιάζει και αναλύει ο κριτικός μουσικής Θάνος Μαντζάνας σε δύο συνεχόμενες εκπομπές, που θα μεταδοθούν την Πέμπτη 4 και την Παρασκευή 5 Αυγούστου 2022, από το Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.
H Μαρία Λήδα Καραπάνου σπούδασε πιάνο στην Ελλάδα, την Αγγλία και την Σκοτία. Εκτός από την Ελλάδα και την Αγγλία, έχει εμφανιστεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σολίστ και μαέστρους. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει εγκατασταθεί στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ όπου και δραστηριοποιείται ως μουσικός και καθηγήτρια πιάνου.
Στο «Chopin’s Works» που κυκλοφόρησε στα τέλη της περυσινής χρονιάς, επέλεξε γνωστά μεν, αλλά όχι αναμενόμενα έργα του Φρεντερίκ Σοπέν.
Τα πιανιστικά έργα του Φρεντερίκ Σοπέν είναι βέβαια διαχρονικά, πλέον πολυπαιγμένα και δημοφιλή, τόσο για τους πιανίστες όσο και για το κοινό. Γεγονός όμως αποτελεί ότι συνιστούν πολύ μεγάλη πρόκληση για τους εκτελεστές καθώς εκτός από την πολύ υψηλή δεξιοτεχνία απαιτούν και την απόδοση του ιδιαίτερα σύνθετου συναισθηματικού κόσμου του μεγάλου Πολωνού συνθέτη. Γι’ αυτό και έχουν αρκετές φορές υποφέρει ή και κακοποιηθεί στα χέρια ακόμα και σπουδαίων σολίστ, που μπορεί μεν να διέθεταν την απαιτούμενη υψηλή δεξιοτεχνία, αλλά όχι και τη δυνατότητα να αποδώσουν τον βαθύτερο λυρισμό τους και κυρίως την σύνθετη και πυκνή συναισθηματικότητα τους.
Άλλοι πάλι σολίστ του πιάνου προσπαθούν να πρωτοτυπήσουν, παρουσιάζοντας μια δική τους εκδοχή στο έργο του Σοπέν που μπορεί ίσως να έχει ενδιαφέρον, αλλά ταυτόχρονα όμως, έχει ελάχιστη, ή καμία σχέση με το έργο του καλλιτέχνη. Η Μαρία Λήδα Καραπάνου στο «Chopin’s Works» μένει πιστή όχι μόνο στις φόρμες του συνθέτη και το περιεχόμενο τους αλλά, ακόμα σημαντικότερο ίσως, στο πνεύμα του. Αναδεικνύει έτσι όλη την μαγεία της πιανιστικής γραφής του Σοπέν, αποδίδοντας το έργο με τον τρόπο ακριβώς που του αρμόζει τιμώντας τόσο τον μεγάλο μουσουργό όσο και την ίδια.