ΝΕΑ ΞΕΝΗ ΣΕΙΡΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Α΄ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ
«Παρίσι- Βερολίνο: Μοίρες παράλληλες»
(Paris – Berlin: Shapes and Shades of History)
Ημερομηνία μετάδοσης: Από Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018,
έως και Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:50
Σειρά ντοκιμαντέρ, παραγωγής Iliade Productions – Les films de l’Odyssée – Arte 2015, που θα ολοκληρωθεί σε τέσσερα επεισόδια.
Το Παρίσι και το Βερολίνο μεγάλωσαν και «άνθησαν» μέσα σε τέσσερις αιώνες ατελείωτων πολέμων, αλλά και μέσα σε αμοιβαίο ειρηνικό ανταγωνισμό και θαυμασμό. Η αρχιτεκτονική και η ανάπτυξη των πόλεων μαρτυρούν αυτή την περίπλοκη και αμοιβαία σχέση.
Πέρα από τον πόλεμο και τις καταστροφές, αυτές οι δύο πρωτεύουσες υπήρξαν πηγή έμπνευσης η μία για την άλλη, μέσα από ευγενή άμιλλα και υγιή ανταγωνισμό όσο μεγάλωνε η αστυφιλία και ερχόταν η Βιομηχανική Επανάσταση.
Παρακολουθήστε τη συναρπαστική ιστορία δύο εμβληματικών πόλεων, που τις ένωσε η Ιστορία.
Σκηνοθεσία: Frédéric Wilner.
Ημερομηνία μετάδοσης: Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:50
Επεισόδιο 1ο: «Φίλοι – Εχθροί (1650 – 1789)»
[Rival Brothers (1650 – 1789)]
Από το 1650 έως το 1789, οι δύο πόλεις δεν ήταν επί ίσοις όροις: ενώ το Παρίσι ήταν η μεγαλύτερη πόλη της Ευρώπης, το Βερολίνο δεν είχε ακόμα γίνει μεγαλούπολη. Οι Γάλλοι βασιλιάδες έθεσαν τα θεμέλια για το σχεδιασμό της σύγχρονης πόλης του Παρισιού, γεγονός που επηρέασε βαθιά τη μικρή πόλη του Βερολίνου. Το Παρίσι υπήρξε η πρώτη πρωτεύουσα που γκρέμισε τα μεσαιωνικά τείχη και έφτιαξε βασιλικές πλατείες – τα πρώτα βήματα προς τη σύγχρονη εικόνα. Ο Φρειδερίκος ο Μεγάλος, ο πιο Γαλλόφιλος από τους Πρώσους βασιλιάδες, έδωσε στην πρωτεύουσά του ένα δικό της ύφος, αλλά μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση το Παρίσι ήταν το πρότυπο του Βερολίνου.
Ημερομηνία μετάδοσης: Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:50
Επεισόδιο 2ο: «Αγώνας προς εκσυγχρονισμό»
[The race to modernity (1806 – 1870)]
Το 1806 όταν τα στρατεύματα του Ναπολέοντα κατέλαβαν την Πρωσική πρωτεύουσα και γκρέμισαν τα όνειρα των κατοίκων ότι ο γαλλικός στρατός θα μετέφερε τα ιδεώδη της Γαλλικής Επανάστασης, οι σχέσεις των δύο χωρών υπέστησαν σοβαρότατο πλήγμα και οι δύο πόλεις είναι πλέον αντίπαλες. Μέσα από τον ανταγωνισμό τους τρέχουν με φρενήρη ρυθμό προς τη σύγχρονη εποχή. Ο μεγαλοφυής αρχιτέκτονας Σίνκελ μεταμόρφωσε το Βερολίνο με μια σειρά από υπέροχες κατασκευές και η άνοδος της πόλης, οικονομική και δημογραφική, ήταν ραγδαία με τη Βιομηχανική Επανάσταση. Το Παρίσι υπό τον Ναπολέοντα Γ΄ μεταμορφώθηκε με τα κτήρια και τον σχεδιασμό του Οσμάν σε «πρωτεύουσα του 19ου αιώνα», με πληθυσμό που φτάνει το 1.000.000 κατοίκους.
Ημερομηνία μετάδοσης: Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:50
Επεισόδιο 3ο: «Αντικριστά»
[Face to face (after 1870)]
Λίγο αργότερα, ο πόλεμος άφησε τους Γάλλους ηττημένους και το Παρίσι θέατρο της Επανάστασης της Κομμούνας, που κατέστρεψε τα ωραιότερα κτήριά του, ενώ το Βερολίνο έγινε η πρωτεύουσα της πιο ισχυρής αυτοκρατορίας της εποχής. Μετά τον πόλεμο του 1870, ο πληθυσμός του Βερολίνου αυξανόταν κατά 300.000 κατοίκους κάθε 10 χρόνια, κάτι πρωτοφανές στην Ιστορία. Το Παρίσι, παρά την ήττα και τη διαίρεση της Γαλλίας, συνήλθε πολύ γρήγορα, επισκεύασε τα κατεστραμμένα μνημεία και διοργάνωσε τρεις παγκόσμιες εκθέσεις μέσα σε 30 χρόνια. Έτσι βρήκε τις δύο πόλεις ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος που άφησε το Βερολίνο κατεστραμμένο.
Ημερομηνία μετάδοσης: Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018, στις 19:50
Επεισόδιο 4ο: «Η έκπληξη»
[The clash (20th century)]
1918: Ο πόλεμος και η ήττα σημαδεύουν το μεταπολεμικό Βερολίνο. Ο αρχιτέκτονας Μπρούνο Τάουτ συνέλαβε την πόλη του μέλλοντος, νέα και μοντέρνα σπίτια ανάμεσα σε πάρκα – άλλη εικόνα από την παλιά πέτρινη πόλη του 19ου αιώνα.
Στη γερμανική πρωτεύουσα τότε «άνθησε» η πρωτοπορία στις Τέχνες και στις επιστήμες και εκεί τα μελλοντικά μεγάλα ονόματα της αρχιτεκτονικής εφηύραν την αισθητική του νέου αιώνα. Οι δύο πόλεις πήραν διαφορετικές πορείες: το Παρίσι δεν μπορούσε να εκμοντερνιστεί, όμως και στο Βερολίνο ο Χίτλερ ανέκοψε την πορεία της πόλης: το Τρίτο Ράιχ δεν ήθελε τον μοντερνισμό και επέλεξε το μοντέλο του Οσμάν. Ο Χίτλερ επισκέφθηκε το Παρίσι και διέταξε την κατασκευή μιας πρωτεύουσας που θα ήταν πιο μεγαλοπρεπής από το Παρίσι. Ο Άλμπερτ Σπέερ, αρχιτέκτονας του Χίτλερ, ανέλαβε την υλοποίηση, όμως αυτό που έγινε ήταν η απόλυτη καταστροφή της πόλης από τον Χίτλερ από τη μία για να φτιάξει το «νέο» αλλά και από 400.000 τόνους βόμβες από τους συμμάχους.
Εδώ πλέον οι δύο πόλεις πήραν εκ διαμέτρου αντίθετες πορείες: το Βερολίνο έγινε μια πόλη κομμένη στα δύο. Με την Πτώση του Τείχους η πόλη είναι απλωμένη και σχετικά αραιοκατοικημένη, ενώ το πυκνοκατοικημένο Παρίσι αρνήθηκε να επεκταθεί.