ΕΡΤ2 – Ενημερωτικό σημείωμα και τροποποιήσεις προγράμματος
Σας ενημερώνουμε ότι το πρόγραμμα της ΕΡΤ2 έχει ως εξής:
Η Ακολουθία των Δ΄ Χαιρετισμών, θα μεταδοθεί την Παρασκευή 12/4/2024, από τις 19:00 έως τις 21:00, από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
Την Κυριακή 14/4/2024, από τις 08:00 έως τις 10:30, θα μεταδοθεί Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
Η Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου, θα μεταδοθεί την Παρασκευή 19/4/2024, από τις 19:00 έως τις 21:30, από τον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών.
Επίσης, σας ενημερώνουμε ότι την Κυριακή 14/4/2024, στις 14:00, από την εκπομπή «Αφιερώματα», θα μεταδοθεί το αφιέρωμα, παραγωγής 1983, στον συνθέτη και στιχουργό Απόστολο Καλδάρα.
Ο συνθέτης Απόστολος Καλδάρας αφηγείται τα πρώτα βήματα της μουσικής του πορείας στη γενέτειρά του τα Τρίκαλα και τις συνθήκες της ηχογράφησης των πρώτων τραγουδιών του στην Αθήνα στα τέλη του 1945, όπως το «Μάγκας βγήκε για σεργιάνι», σε στίχους Βασίλη Τσιτσάνη και το «Εβίβα ρεμπέτες».
Επίσης, αναλύει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγραψε ή συνέθεσε τα σημαντικότερα τραγούδια του. Αφηγείται μνήμες από την παιδική του ηλικία από τον προσφυγικό συνοικισμό κοντά στη γειτονιά όπου μεγάλωσε και συντέλεσαν στο έργο του «Μικρά Ασία» (1972).
Αναφέρεται κατόπιν, σε παλιούς του συνεργάτες ερμηνευτές και στιχουργούς, όπως τους Μάρκο Βαμβακάρη, Στέλλα Χασκίλ, Αιμίλιο Σαββίδη και Μπάμπη Βασιλειάδη.
Μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ακούγονται κατά τη διάρκεια της εκπομπής, κοινωνικοπολιτικά τραγούδια που συνέθεσε και τραγούδησε στην αρχή της 45χρονης διαδρομής του στη λαϊκή μουσική, όπως και τραγούδια του για τον κινηματογράφο: «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι», «Εγώ ποτέ δεν αγαπώ», «Στ’ Αποστόλη το κουτούκι», «Μου σπάσανε τον μπαγλαμά» και «Πετραδάκι, πετραδάκι».
Η Βίκυ Μοσχολιού τραγουδά «Πήρα απ’ τη νιότη χρώματα» και «Δεν ξέρω πόσο σ’ αγαπώ».
Η Γλυκερία τραγουδά «Μην κάνεις όνειρα τρελά», ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύει «Εκεί που σμίγει η Δύση και η Ανατολή», «Οι καμπάνες της Αγιάς Σοφιάς», «Τι να θυμηθώ τι να ξεχάσω».
Ο Μιχάλης Μενιδιάτης ερμηνεύει, επίσης, το «Ένα μεγάφωνο όλο παράπονο».
Από τη φωνή της Χ. Αλεξίου ακούγονται το «Καμπάνα του εσπερινού», το «Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί» και από τη φωνή του Γιάννη Πάριου το «Της μοίρας το παιχνίδι».
Ο Στράτος Διονυσίου τραγουδά «Συγγνώμη μάνα» και «Αργά, είναι πια αργά».
Ο Νίκος Νομικός τραγουδά «Όνειρο απατηλό».
Τέλος, στην εκπομπή μιλά για τη μουσική διαδρομή του Απόστολου Καλδάρα, ο ποιητής Δημήτρης Χριστοδούλου, ο οποίος ταυτόχρονα αποτιμά την αξία του λαϊκού τραγουδιού ως σπουδαίας παρακαταθήκης της ελληνικής καλλιτεχνικής παραγωγής.
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπακώστας
Διεύθυνση φωτογραφίας: Ντίνος Κατσουρίδης
Έτος παραγωγής: 1983
Τέλος, τη Δευτέρα 15/4/2024, στις 19:00 (και σε επανάληψη στη 01:00), από την εκπομπή «Παρασκήνιο» θα μεταδοθούν δύο επεισόδια: «Η αναβίωση του Αριστοφάνη» και «Η συντήρηση των ταινιών και η κινηματογραφική μνήμη».
«Η αναβίωση του Αριστοφάνη»
Ο Αλέξης Σολομός, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες σκηνοθέτες και θεατρικούς συγγραφείς, είναι ο κύριος ομιλητής στο επεισόδιο της εκπομπής «Παρασκήνιο» με τίτλο «Η αναβίωση του Αριστοφάνη», σκοπός του οποίου είναι να σκιαγραφήσει την πορεία της αποδοχής και ανάδειξης των έργων του αρχαίου κωμικού ποιητή ανά τους αιώνες, δίνοντας έμφαση στην σύγχρονη Ελλάδα.
Ο Αλέξης Σολομός, αφού αναφέρεται με συντομία στην εποχή της Αθήνας του 5ου αιώνα και στο έργο του Αριστοφάνη ως μια πεισματική απόπειρα σατιρισμού όλων των κακώς κειμένων στην Αθηναϊκή κοινωνία, εξηγεί τις διαδικασίες που επανέφεραν στο προσκήνιο το έργο του μεγάλου κωμικού ποιητή από την περίοδο της ευρωπαϊκής αναγέννησης και έπειτα.
Περιγράφει πώς από τις αρχές του 20ού αιώνα, και ύστερα από μια μακρά πορεία άγνοιας και απομόνωσης του έργου του Αριστοφάνη, αλλά λόγω της σεμνοτυφίας που οδήγησε στην αποφυγή της ενασχόλησης μ’ αυτό, κάποιες κωμωδίες του παρουσιάζονται από το Βασιλικό Θέατρο και τη Νέα Σκηνή. Κατά τη δεκαετία του 1930 ο Κάρολος Κουν θα είναι ο επόμενος που θα καταπιαστεί με το έργο του Αριστοφάνη, παρουσιάζοντας ενδιαφέρουσες παραστάσεις έργων του στο Κολλέγιο Αθηνών και αργότερα με τη Λαϊκή Σκηνή. Έπειτα αναφέρεται στην αναβίωση του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο και την καθιέρωση από το 1957 της ετήσιας παρουσίασης έργων του στην Επίδαυρο, επιτυγχάνοντας μέχρι το 1976 να παρουσιαστούν από το Εθνικό Θέατρο όλα τα έργα του κωμικού ποιητή.
Ο Αλέξης Σολομός εξηγεί πώς χρησιμοποίησε στις παραστάσεις του στοιχεία από την ελληνική λαογραφία, στο μέτρο που τα δεχόταν ο «οργανισμός» του Αριστοφάνη, όπως τονίζει ο ίδιος. Υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας του σ’ αυτόν τον «αγώνα» με σημαντικούς καλλιτέχνες, μουσικούς και ηθοποιούς όπως ο Μάνος Χατζιδάκις, η Μαίρη Αρώνη, ο Χριστόφορος Νέζερ, ο Γιώργος Βακαλό και η Τατιάνα Μπαρούτη. Η προσπάθειά τους να αναδείξουν το έργο του μεγάλου κωμωδιογράφου, πέτυχε να απομακρύνουν από τη φήμη του Αριστοφάνη τους χαρακτηρισμούς του ξεπερασμένου, του βωμολόχου ή του αντιεμπορικού.
Ο Σολομός θίγει, επίσης, τα τρία σημεία που τον ενοχλούν στις σύγχρονες παραστάσεις του Αριστοφάνη: ο χυδαϊσμός, η χρήση ανδρών σε γυναικείους ρόλους και ο εξεζητημένος εκσυγχρονισμός. Για το θέμα αυτό μιλούν, επίσης, ο ηθοποιός Ηλίας Λογοθέτης, ο σκηνοθέτης Σπύρος Ευαγγελάτος και ο λογοτέχνης Κώστας Ταχτσής, παρουσιάζοντας τις δικές τους απόψεις επί του θέματος.
«Ο Αριστοφάνης είναι αθάνατος επειδή πριν από τόσους αιώνες έγραψε σαν να ήταν σύγχρονός μας. Τα κείμενά του είναι απόλυτα διαχρονικά ακόμη και χωρίς καμία αλλοίωση», καταλήγει ο Αλέξης Σολομός, περήφανος για τον τρόπο με τον οποίο υποδέχθηκε το κοινό τα κείμενα του Αριστοφάνη ως επίκαιρα και ζωντανά, χωρίς εκείνα να έχουν διασκευαστεί, αλλά πιστά μεταφραστεί από τον Θρασύβουλο Σταύρου.
Κατά τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλονται φωτογραφικό αρχειακό υλικό, προγράμματα και αφίσες από παραστάσεις, καθώς και πλάνα από πρόβες και από παλαιότερες συνεντεύξεις.
Ακόμη, ακούγονται ηχητικά αποσπάσματα από συνεντεύξεις, όπως αυτή της Μαίρης Αρώνη όπου περιγράφει την ενθουσιώδη υποδοχή των παραστάσεων του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο, αλλά και τη συνεργασία της με τον Αλέξη Σολομό.
Σκηνοθεσία: Ομάδα Cinetic
Οπερατέρ: Γιώργος Πουλίδης
Ηχολήπτης: Δημήτρης Γαλανόπουλος
Ηλεκτρολόγος: Γιώργος Αγγέλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ματίνα Μαυρονικόλα
Μιξάζ: Θύμιος Κολοκούσης
Μοντάζ: Ηλέκτρα Βενάκη
Παραγωγή: ΕΡΤ Α.Ε.
Εκτέλεση παραγωγής: Cinetic
Έτος παραγωγής: 1989
«Η συντήρηση των ταινιών και η κινηματογραφική μνήμη»
Σε αυτό το επεισόδιο, παραγωγής 1990 και σε σκηνοθεσία του Πατρίς Βιβάνκος, προβάλλεται η σημαντική πρωτοβουλία του Θόδωρου Αγγελόπουλου να αναλάβει τις εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης παλαιότερων ταινιών του, όπως η «Αναπαράσταση», οι «Κυνηγοί» και το «Τοπίο στην ομίχλη».
Ο ίδιος ο σκηνοθέτης εξηγεί την ανάγκη να επεκταθεί αυτή η δράση σε μια σειρά από κινηματογραφικές ταινίες που αποτελούν θησαυρούς πολιτιστικής κληρονομιάς για την Ελλάδα και εξηγεί ότι θα πρέπει να επιφορτισθεί και να ενισχυθεί η Ταινιοθήκη της Ελλάδος από το Υπουργείο Πολιτισμού προς αυτή την κατεύθυνση ως αρμόδιος φορέας.
Ουσιαστικά, ο Θ. Αγγελόπουλος μιλάει για την ανάγκη καθιέρωσης μιας αρχειακής πολιτικής σε ό,τι αφορά την οπτικοακουστική και ειδικά την κινηματογραφική πολιτιστική κληρονομιά της χώρας.
Οι τεχνικοί και μοντέρ, όπως ο Σταύρος Θεοδωρόπουλος και ο Γιάννης Τσιτσόπουλος, οι οποίοι εμπλέκονται ενεργά στις εργασίες αποκατάστασης που ανέλαβε ο Θ. Αγγελόπουλος, εξηγούν τη διαδικασία που ακολουθείται και την πρακτική ανάγκη να γενικευθεί η αποκατάσταση και συντήρηση των κινηματογραφικών ταινιών στην Ελλάδα.
Κατά τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλονται αποσπάσματα των ταινιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Αναπαράσταση», «Οι κυνηγοί» και «Τοπίο στην ομίχλη» και ο ίδιος περιγράφει τις εργασίες που χρειάστηκε να γίνουν για κάθε μία απ’ αυτές.
Σκηνοθεσία: Πατρίς Βιβάνκος
Οπερατέρ: Γιάννης Δασκαλοθανάσης
Ηχολήπτης: Δημήτρης Γαλανόπουλος
Ηλεκτρολόγος: Γιώργος Αγγέλου
Βοηθός οπερατέρ: Πέτρος Μανουσόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ματίνα Μαυρονικόλα
Μοντάζ: Ηλέκτρα Βενάκη
Διεύθυνση παραγωγής: Γιάννης Ηλιόπουλος
Παραγωγή: ΕΡΤ Α.Ε.
Εκτέλεση παραγωγής: Cinetic