ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
Σειρά ντοκιμαντέρ που αναφέρεται σε σημαντικούς Έλληνες συγγραφείς, παρουσιάζοντας τη ζωή και το έργο τους σε σχέση με την ιστορική και κοινωνική πραγματικότητα της εποχής τους. Η σειρά έχει μια επιτυχημένη πορεία αρκετών ετών και πέρα από τις τηλεοπτικές μεταδόσεις, μετέχει ενεργά στην κοινωνία και την πνευματική ζωή της χώρας. Συχνά γίνονται προβολές και επετειακές εκδηλώσεις με θέματα της σειράς σε διάφορα ιδρύματα, σχολεία, πολιτιστικούς και πνευματικούς φορείς, τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια.
Επιπλέον, πολλές πανεπιστημιακές σχολές στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, έχουν αντίγραφα της σειράς για διδακτικούς λόγους.
Η ΕΡΤ, χάρη στη σειρά, έχει μια «ζωντανή» βιβλιοθήκη Ελλήνων συγγραφέων με διαχρονική αξία. Αρκετά απ’ αυτά τα ντοκιμαντέρ έχουν προβληθεί σε ελληνικά και ξένα φεστιβάλ και έχουν βραβευτεί.
Επίσης, η σειρά βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών τον Δεκέμβριο του 2018 για την πολιτιστική της προσφορά.
Ημερομηνία μετάδοσης: Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020, στις 21:00
(Νέος κύκλος) – Επεισόδιο 3ο: «Νάσος Βαγενάς»
Ο Νάσος Βαγενάς, ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της γενιάς του ’70, δοκιμιογράφος, κριτικός, μεταφραστής και πανεπιστημιακός, γεννήθηκε το 1945 στη Δράμα, όπου τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο και τις τρεις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου. Το 1960, ύστερα από την χρεωκοπία της επιχείρησης του πατέρα του, η οικογένειά του εγκαθίσταται μόνιμα στην Αθήνα. Ο Βαγενάς θα αποφοιτήσει από το Ε΄ Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών, στα Εξάρχεια, το 1963, και θα σπουδάσει Φιλολογία στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1963-1968). Στη συνέχεια, θα σπουδάσει Ιταλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης (1970-1972), Συγκριτική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Essex (1972-1973) και στο Cambridge, King’s College (1974-1979), όπου εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα την ποίηση και την ποιητική του Γιώργου Σεφέρη (Ο ποιητής και ο χορευτής: Μια εξέταση της ποιητικής και της ποίησης του Σεφέρη).
Από το 1982 μέχρι το 1991 υπήρξε καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης. Διηύθυνε τα ερευνητικά προγράμματα «Αρχείο Νεοελληνικής Μετρικής» και «Αρχείο Ελληνικής Πεζογραφίας, 1830-1880», ενώ το 1994 ανέλαβε τη διεύθυνση της σειράς «Θεωρία και Κριτική της λογοτεχνίας» και τη σειρά «Η πεζογραφική μας παράδοση».
Από το 1995 μέχρι το 2000 υπήρξε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Από το 1992 καθηγητής της Θεωρίας και Κριτικής της Λογοτεχνίας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής».
Το 1980 του απονέμεται το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου-Μελέτης για το βιβλίο του «Ο ποιητής και ο χορευτής», το οποίο αποποιείται.
Το 1995 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου-Μελέτης για το βιβλίο του «Η Ειρωνική γλώσσα: Κριτικές μελέτες για τη νεοελληνική γραμματεία» και με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης το 2005 για την ποιητική του συλλογή «Στέφανος», ενώ το 2009 του απονεμήθηκε το Μακεδονικό Βραβείο για το σύνολο του έργου του.
Επίσης, έχει πάρει το Διεθνές Βραβείο Ποίησης Circe Sabaudia για τη συλλογή του «Σκοτεινές μπαλάντες και άλλα ποιήματα», το Διεθνές Βραβείο Ποίησης Attiglio Bertolucci για το συνολικό ποιητικό του έργο, όπως και το Διεθνές Βραβείο Ποίησης Branko Radicevic.
Το έργο του έχει μεταφραστεί σε πολλές ξένες γλώσσες, στα αγγλικά, στα ιταλικά, στα ολλανδικά, στα ισπανικά, στα ρουμανικά κ.ά.
Το 2013 ο Βαγενάς βραβεύτηκε «για το σύνολο του δοκιμιακού του έργου» από την Ακαδημία Αθηνών.
Εργογραφία
Ποιητικές συλλογές: «Πεδίον Άρεως» (1974), «Βιογραφία» (1978), «Τα γόνατα της Ρωξάνης» (1981), «Περιπλάνηση ενός μη ταξιδιώτη» (1986), «Η πτώση του Ιπτάμενου» (1989), «Βάρβαρες Ωδές» (1992), «Η πτώση του Ιπτάμενου β΄» (1997), «Σκοτεινές μπαλάντες και άλλα ποιήματα» (2001), «Στέφανος» (2004), «Στη Νήσο των Μακάρων» (2010).
Πεζά: «Η Συντεχνία» (1976).
Έχει επίσης εκδώσει δοκίμια, μελέτες και μεταφράσεις λογοτεχνικών και κριτικών κειμένων.
Σκηνοθεσία-έρευνα-παραγωγή: Τάσος Ψαρράς.
Διεύθυνση φωτογραφίας: Κωστής Παπαναστασάτος.
Ηχοληψία: Θόδωρος Ζαχαρόπουλος.
Μοντάζ: Κοσμάς Φιλιούσης.