ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΡΤ
«Horror Ibérico»
«Ο Θυρωρός» θα μας ανοίξει τις πόρτες στο αφιέρωμα στον ισπανικό τρόμο και αγωνία (Horror Ibérico), καθώς μέσα από «Τα Μάτια της Τζούλια» θα δούμε εν τη γενέσει μια κινηματογραφική «Διδακτορική Διατριβή», ένα είδος που έχει φανατικούς θαυμαστές σε όλο τον κόσμο. Τα δείγματα που επιλέξαμε είναι τα πιο χαρακτηριστικά μιας πορείας περίπου 25 χρόνων που το είδος εξελίσσεται και ανθεί.
«Ο Θυρωρός» (Sleep Tight / Mientras Duermes)
ΕΡΤ1, 01/02/2019, στις 00:10
Χίτσκοκ α λα ισπανικά:
Το χιτσκοκικής γραφής θρίλερ «Ο Θυρωρός», περιγράφει τη ζωή του 40άρη Σεζάρ, ο οποίος ζει τη ζωή του μέσα από τις ζωές των άλλων. Ανίκανος να αισθανθεί πραγματική ευτυχία, τρυπώνει συχνά στο διαμέρισμα της Κλάρα και αφού τη ναρκώνει κοιμάται δίπλα της. Ένα βράδυ όμως, τα πράγματα δεν θα εξελιχθούν με τον συνηθισμένο τρόπο, με αποτέλεσμα θύτης και θήραμα να ζήσουν στιγμές ανεπανάληπτης αγωνίας.
Η ταινία κέρδισε 9 βραβεία και άλλες 22 υποψηφιότητες. «Ο Θυρωρός» θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς ρόλους στην καριέρα του Λουίς Τοσάρ.
«Διδακτορική Διατριβή» (Tesis / Thesis)
ΕΡΤ1, 15/02/2019, στις 00:10
Τρόμος και αστικοί μύθοι:
Το «Tesis» είναι το πρώτο ισπανικό θρίλερ που γνωρίζει διεθνή επιτυχία για το πρωτότυπο θέμα και γραφή του. Φέρνει στο προσκήνιο τα Snuff Movies (είδος απαγορευμένων ταινιών που μπροστά στην κάμερα άνθρωποι βασανίζονται και στη συνέχεια χάνουν τη ζωή τους με απάνθρωπο τρόπο), καθώς η πρωταγωνίστρια αποφασίζει να ερευνήσει τον θρύλο τους και να μάθει κατά πόσον πρόκειται για πραγματικούς φόνους.
«Γειά σας, είμαι η Άνχελα και θα με σκοτώσουν», θα πει η φοιτήτρια κινηματογραφικής σχολής (Άνα Τόρεντ) μπροστά σε μία κάμερα, όταν από ερευνήτρια γίνεται το αντικείμενο μελέτης των ταινιών Snuff. Όσο όμως η έρευνα συνεχίζεται, η ίδια θα ρισκάρει τη ζωή της για να μάθει την αλήθεια.
Το «Tesis» έχει κερδίσει 15 βραβεία και είχε ακόμα πέντε υποψηφιότητες.
«Τα Μάτια της Τζούλια» (Julia‘s Eyes / Los ojos de Julia)
ΕΡΤ1, 22/02/2019, στις 00:10
Εμπορικός ισπανικός τρόμος:
Το θρίλερ μυστηρίου «Τα Μάτια της Τζούλια» περιγράφει την ιστορία μιας γυναίκας που χάνει σταδιακά το φως της, καθώς προσπαθεί να αποκαλύψει την αλήθεια για το θάνατο της δίδυμης αδελφής της. Με πρωταγωνίστρια την Μπελέν Ρουέδα (που γνωρίσαμε στο βραβευμένο με Όσκαρ «Η Θάλασσα Μέσα μου» αλλά και το «Ορφανοτροφείο»), καθώς και τον γνωστό μέσα από τις ταινίες του Πέδρο Αλμοδόβαρ («Κακή Εκπαίδευση» και «Ραγισμένες Αγκαλιές») Λουίς Χομάρ, «Τα Μάτια της Τζούλια» είναι μια βραδυφλεγής βόμβα αγωνίας που θα σας συναρπάσει μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο, αφού θα σας κάνει να βλέπετε… με κλειστά μάτια.
Η ταινία ήταν υποψήφια για 11 σημαντικά βραβεία. Μαζί με τα «Μάτια της Τζούλια» θα προβληθεί και TV Special making of με συνεντεύξεις από τους πρωταγωνιστές στον Αλέξανδρο Ρωμανό Λιζάρδο.
Το κίνημα του ισπανικού θρίλερ
μέσα από τους δημιουργούς που ξεχώρισαν
Η Αλμοδοβαρική Ισπανία του κινήματος της Movida των δεκαετιών ’80 και ’90 χαρίζει μια σειρά από κωμωδίες που γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία. Η συνταγή της μεταφρανκικής Ισπανίας του γέλιου μέσα σε μόλις 15 χρόνια έχει χάσει τη φρεσκάδα της. Οι διασκεδαστικές ταινίες που εμφανίζονται κοντά στα τέλη της δεκαετίας του ’90 μοιάζουν ανόητες φάρσες και οι διανομείς ανά τον κόσμο σταματούν να ενδιαφέρονται για το παρωχημένο και ταλαιπωρημένο είδος που εξυπηρετεί πια μόνο τις ανάγκες της εγχώριας ισπανικής και ισπανόφωνης αγοράς. Ο νεαρός τότε Αλεχάνδρο Αμενάμπαρ, με μόλις δύο ταινίες μικρού μήκους στο βιογραφικό του, το «Luna» και το «Himenóptero», κάνει το παράτολμο εγχείρημα να γυρίσει ένα θρίλερ μακριά από την ισπανική παράδοση που δεν θυμίζει, ούτε τις αστυνομικές ιταλικές ταινίες, ούτε τα αμερικανικά θρίλερ με τις σφαγές και τα αίματα. Το «Tesis» είναι ένα θρίλερ που θα επηρεάσει ακόμα και τη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα, αφού μόλις τρία χρόνια αργότερα η ταινία «8mm» με πρωταγωνιστή τον Νίκολας Κέιτζ θα καταπιαστεί με το ίδιο θέμα, σε ίδιο ύφος και στιλ. Ο ίδιος σκηνοθέτης θα γυρίσει ένα χρόνο αργότερα τη μεγάλη του εμπορική επιτυχία «Άνοιξε τα Μάτια». Το 2001 θα γυριστεί και η αμερικανική εκδοχή με τίτλο «Vanilla Sky» και πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ. Ο τελευταίος, θαυμαστής της ταινίας «Άνοιξε τα Μάτια», αγόρασε τα δικαιώματα του remake και έδωσε στον σκηνοθέτη τη δυνατότητα να καθοδηγήσει την τότε σύζυγό του Νικόλ Κίντμαν στην ταινία «Οι Άλλοι» που αποτέλεσε μεγάλη παγκόσμια εμπορική επιτυχία. Το 2004 ο Ισπανός σκηνοθέτης κερδίζει Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας για τη δημιουργία του «Η Θάλασσα Μέσα Μου».
Έχοντας ανοίξει χώρο γι’ αυτό το νέο είδος ο Αλεχάνδρο Αμενάμπαρ, εμφανίζονται αρκετοί σκηνοθέτες που ασχολούνται με το είδος. Από τους πιο χαρακτηριστικούς ο Χάουμε Μπαλαγκουέρο που με την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους «Κραυγή από την Κόλαση», εξελίσσει το είδος σε υπερφυσικό θρίλερ. Στην επόμενη ταινία του, το αγγλόφωνο «Απόλυτο Σκοτάδι», παίζει η βραβευμένη με Όσκαρ Άννα Πάκουιν, η Λένα Όλιν και ο Τζιανκάρλο Τζιανίνι. Ο Χάρισον Φορντ προτείνει στη σύζυγό του Καλίστα Φλόκχαρτ να δεχτεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία «Το Φάντασμα» στο πλευρό του Ρίτσαρντ Ρόξμπουργκ. Το 2007 σκηνοθετεί το «Rec» (και στη συνέχεια θα υπογράψει το δεύτερο και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών) και θα πουλήσει τα δικαιώματα της ταινίας στην Αμερική για το remake που πήρε τίτλο «Καραντίνα» (και αυτή η ταινία απέκτησε συνέχεια και στην αμερικανική της έκδοση). «Ο Θυρωρός», είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό του θρίλερ.
Ο Γκιγιέμ Μοράλες θα γυρίσει «Τα Μάτια της Τζούλια» λίγα χρόνια μετά το κινηματογραφικό του ντεμπούτο, το «El Habitante Inciero». Συμπαραγωγός της ταινίας ήταν και ο βραβευμένος με δύο Όσκαρ σκηνοθέτης Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ενώ πρωταγωνίστρια στέφθηκε η Μπελέν Ρουέδα, λίγα χρόνια αργότερα από την εμπορική επιτυχία του «Ορφανοτροφείου».