ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
ΤΑ ΣΤΕΚΙΑ
Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού
Ημερομηνία μετάδοσης: Παρασκευή 26 Ιουνίου 2020, στις 20:00
«Τα στέκια της χιπ χοπ»
Τη στιγμή που το ρεύμα της hip hop κουλτούρας γεννιέται στο νότιο Μπρονξ της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του ’70 από Αφροαμερικανούς και Πουερτορικανούς, η ελληνική νεολαία ζει στον αστερισμό της Μεταπολίτευσης. Τα πρώτα ραπ τραγούδια θα ακουστούν στη χώρα μας από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Αμερικάνικης Βάσης στο Ελληνικό, πολύ πριν οι δίσκοι βινυλίου εισαχθούν στην εγχώρια αγορά.
Το hip hop στην Ελλάδα εμφανίζεται επίσημα στις ντισκοτέκ στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ως χορευτικό ιδίωμα της μουσικής ντίσκο. Διαγωνισμοί breakdance στις πολύχρωμες πίστες και τα πρώτα δειλά ραπαρίσματα σε τραγούδια δισκογραφούνται. Η νεολαία παρακολουθεί φανατικά δορυφορική τηλεόραση που παρέχεται δωρεάν τότε και ενημερώνεται. Πειρατικές βιντεοκασέτες και κασέτες ήχου θα περάσουν από χέρι σε χέρι και οι πρώτοι φαν θα συχνάζουν τα Σάββατα στα δισκάδικα, ψάχνοντας κάτι που άκουσαν στο Υο! MTV Raps. Οι πρώτοι φαν, προσπαθώντας να ενταχθούν στη νέα κουλτούρα, θα φορούν φαρδιά ρούχα και μπλούζες συγκροτημάτων και έτσι θα αναγνωρίζονται, θα ξεκινήσουν να «αράζουν» στις πλατείες με boomboxes, θα χορεύουν σε battles, θα «καβαλάνε» ποδήλατα bmx, θα κάνουν σκέιτ , θα «ταγκάρουν» παράνομα τοίχους και θα φτιάχνουν τις δικές τους ρίμες, φορώντας τα καπέλα τους ανάποδα.
Έτσι κάπως θα φτιαχτούν οι πρώτες παρέες ανά γειτονιά που θα δημιουργήσουν και τα πρώτα συγκροτήματα. Οι Terror X Crew στην Νέα Ιωνία, οι Active Member στο Πέραμα, οι FFC στο Βύρωνα. Οι συναυλίες τους λιγοστές σε καφέ μπαρ των γειτονιών τους και σε πλατείες. Το λιγοστό κοινό των 50 – 100 ατόμων ενημερώνεται από στόμα σε στόμα και από αυτοσχέδιες αφίσες που κολλιούνται από τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Ίσως η πρώτη συναυλία των Public Enemy στην Αθήνα να είναι και η πρώτη τους συνάντηση γνωριμίας.
Με τα χρόνια οι μπάντες πολλαπλασιάζονται και το κοινό αυξάνεται. Τα συγκροτήματα ξεκινούν εμφανίσεις σε οργανωμένα κλαμπ, όπως το Rodeo, το An Club, το Ρόδον, ενώ παράλληλα πολλοί απ’ αυτούς δισκογραφούν σε εταιρείες.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, μέρος της μουσικής σκηνής του χιπ χοπ θα περάσει από το underground στο mainstream, ενώ στις αρχές της δεκαετίας του 2010 η έκρηξη του διαδικτύου και η εξέλιξη των τεχνολογικών μέσων θα μυήσει στην κουλτούρα δεκάδες χιλιάδες νέους.
Η κάμερα της εκπομπής ακολουθεί ανθρώπους που έζησαν τη γέννηση του χιπ χοπ στην Ελλάδα από την πρώτη μέρα, αλλά και καλλιτέχνες που σήμερα δημιουργούν, για μια γνωριμία με τον κόσμο και τα στέκια του ελληνικού χιπ χοπ.
Μαζί μας σ’ αυτή την ξενάγηση θα είναι οι: Αιρετικός, Στάθης Αλεξανδράκης (Noiz Productions), Κωνσταντίνος Βακαλόπουλος (Marginal Athens Finest – ιδιοκτήτης The Finest Cuts), Billa Qause (Beatmaker – producer), Γιάννης Γαργαλάκος (μουσικός – Bashment Records), Chocolate Muffin, DJ Micro (DJ / ηχολήπτης), DJ Silence (μουσικός παραγωγός), DJ Stigma (DJ – engineer – producer), B–Boy Hustler, Ζωγράφος (μουσικός), Junior SP (DJ – διοργανωτής εκδηλώσεων), Εύα Κολόμβου (Καλλιτεχνική επιμέλεια – AΝ Club), Παναγιώτης Κωτσίδης (δισκοπωλείο Imantas), Δημήτρης Λαϊνάς (μουσικός), Romario Luzi (Barber), mi55t (MC), Νέγρος του Μοριά (μουσικός), Οξύνους (καλλιτέχνης – Bashment Records), Εισβολέας (μουσικοσυνθέτης – στιχουργός – ερμηνευτής), Χρήστος Πετρόπουλος (κουρέας), Μαρίνα Σκούφου (μουσικός – Στίχοιμα), Samourai, Soulnek (MC), Τάκι Τσαν (MC), Ταφ Λάθος, Ζήσης Τσούμπος (φωτογράφος), Tiny Jackal, Tones Tags by Tones + China, Ψ (Frontal Attack).
Σενάριο-σκηνοθεσία: Μαρίνα Δανέζη.
Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης.
Μοντάζ: Χρήστος Γάκης.
Ηχοληψία : Κώστας Κουτελιδάκης.
Μίξη ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης.
Διεύθυνση παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης.
Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη.
Έρευνα αρχειακού υλικού- οργάνωση παραγωγής: Ήρα Μαγαλιού.
Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger.
Σχεδιασμός τίτλων αρχής / Motion Graphics: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου.
Εκτέλεση παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions.
Παραγωγή: ΕΡΤ Α.Ε. 2020